
Na przestrzeni ostatnich kilku lat Polska zanotowała największy wzrost podaży centrów targowych. Nowo powstałe obiekty spełniają coraz wyższe standardy pod względem infrastruktury, a ich architektura zachwyca nowoczesnością.
Praktycznie każde większe miasto posiada co najmniej kilka obiektów pozwalających na zorganizowanie konferencji, wystaw, sympozjów czy imprez wystawienniczych. A przynajmniej jeden z nich umożliwia organizację wydarzeń targowych na większą skalę.
NAJNOWSZE OBIEKTY TARGOWE W POLSCE
Nazwa obiektu | Data powstania | Powierzchnia hali | Liczba miejsc parkingowych |
Expo-Mazury – Ostróda | 2012 | 40 798 m kw. | 1 534 |
AMBEREXPO Centrum Wystawienniczo-Kongresowe Międzynarodowych Targów Gdańskich | 2012 | 12 000 m kw. | 430 |
Bydgoskie Centrum Targowo-Wystawiennicze | 2015 | 10 900 m kw. | 650 |
Międzynarodowe Centrum Targowo-Kongresowe EXPO Kraków | 2015 | 9 000 m kw. | 700 |
Międzynarodowe Centrum Kongresowe – Katowice | 2015 | 8 100 m kw. | |
Expo-Łódź | 2012 | 5 700 m kw. | 200 |

Do najważniejszych cech nowoczesnych hal wystawienniczych należą: system mobilnych ścian umożliwiający dowolne dzielenie powierzchni, brak barier architektonicznych, kanały techniczne z mediami czy bramy towarowe pozwalające na wjazd i rozładunek eksponatów bezpośrednio w obiekcie. Istotna jest również wysokość budynku i konstrukcja sufitu pozwalająca na podwieszenie elementów zabudowy. Zachowanie odpowiednich proporcji hali pozwala na stworzenie przestrzeni, w której zarówno wystawcy, jak i zwiedzający czują się komfortowo. Standardem stają się także czarne ściany centrów wystawienniczych, które nadają nowoczesności i sprawiają, że stoiska są lepiej wyeksponowane.
Jednym z kluczowych elementów infrastruktury jest parking, który powinien być zlokalizowany zaraz przy hali i dysponować miejscami zarówno dla wystawców, jak i zwiedzających. Niestety dostępność miejsc parkingowych w niektórych obiektach targowych, jest zbyt mała, co stanowi duży problem dla uczestników targów. Szczególnie dla Wystawców, którzy muszę przygotować stoisko i rozładować towar.
Wybierając wydarzenie targowe, podczas którego firma chce zaprezentować swoją ofertę, trzeba wziąć pod uwagę nie tylko miasto, ale również umiejscowienie terenów targowych. Niektóre ograniczenia, jak trudny dojazd czy brak miejsc parkingowych, zniechęcają potencjalnych klientów do odwiedzenia wydarzenia.
Lokalizacja stoiska na targach
Lokalizacja stoiska ma bardzo istotny wpływ na efektywność i skuteczność udziału w targach. Dlatego wybór miejsca powinien być jednym z ważniejszych zagadnień przy planowaniu wystąpienia targowego. Im wcześniej wystawca zgłosi swój akces, tym ma większą szansę na dobrą lokalizację, a także na uwzględnienie jego preferencji. Przy rozważania kwestii ulokowania stoiska, należy wziąć pod uwagę, w której hali, w jakim miejscu i z kim będzie ono sąsiadować, ponieważ ma to duży wpływ na liczbę osób, które je odwiedzą.
Najbardziej optymalną lokalizacją jest stoisko w sąsiedztwie liderów rynku, a także największych konkurentów. W ten sposób zwiedzający odnosi wrażenie, że firma zalicza się do elitarnego grona i nie boi się konkurencji. Bliskość firm o podobnym profiluz pewnością przyciągnie tych samych klientów. Z drugiej strony, rozmowy z potencjalnym kontrahentem w sąsiedztwie konkurenta nie zawsze będą komfortowym rozwiązaniem. Klienci też mogą poczuć się zakłopotani, odwiedzając jednocześnie ekspozycję konkurencji.
Na lokalizację ekspozycji ma wpływ również infrastruktura hali. Należy unikać miejsc schowanych w rogach czy na piętrach hal, w sąsiedztwie instalacji klimatyzacyjnych oraz technicznych. Wybierając lokalizację stoiska warto wziąć również pod uwagę takie kwestie, jak: odległość od restauracji, centrum prasowego, sanitariatów czy sal konferencyjnych.
W opinii wystawców najbardziej atrakcyjnym miejscem są powierzchnie w głównych ciągach komunikacyjnych oraz na ich zbiegu. Stoiska usytuowane na wprost głównych według wystawców są najbardziej prestiżowe i świadczą o znaczącej pozycji na rynku. Idealnym rozwiązaniem jest połączenie tych dwóch opcji, jednak na to mogą pozwolić sobie tylko liderzy branży, którzy zamówili duże powierzchnie. Stoiska znajdujące się przy ścianach hali daleko od głównych wejść mogą cieszyć się mniejszym zainteresowaniem odwiedzających niż te umieszczone na środku.

Typy stoisk
Najczęściej występującą konfiguracją na polskich imprezach wystawienniczych jest stoisko SZEREGOWE, które jest otwarte tylko z jednej strony na ciąg komunikacyjny, przez co możliwość prezentowania oferty jest ograniczona. Taki układ zapewnia jednak dyskrecję ekspozycji i rozmów. Kolejną formą lokalizacji stoiska jest usytuowanie NAROŻNE, oferujące dwa boki otwarte. Taka konfiguracja, w porównaniu z szeregowym, daje większe możliwości aranżacyjne oraz z większą siłą przyciąga klientów. Jest to najczęściej wybierany układ przez wystawców. Trzecia możliwość to stoisko FRONTOWE, otwarte z trzech stron na klienta. Taki układ odznacza się przede wszystkim otwarciem konstrukcji i łatwym dostępem do ekspozycji, a także stwarza bardzo dobre warunki do prezentacji towaru. Układ WYSPOWY umożliwia odwiedzającym dotarcie do stoiska z każdego kierunku i wszystkich ciągów komunikacyjnych. To rozwiązanie bardzo pożądane ze względu na nieograniczone możliwości ekspozycyjne, a także nieograniczony dostęp dla gości targowych.
W przypadku, gdy pozostało niewiele wolnych stoisk, a żadne zmiany lokalizacyjne nie są możliwe, ratunkiem może być profesjonalna zabudowa, która stanie się magnesem przyciągającym na stoisko i personel otwarty na klienta.
Dobra rada: nie warto odkładać rezerwacji na ostatnią chwilę, najlepsze miejsca sprzedają się w pierwszej kolejności. Jeśli masz wątpliwości, które stoisko na planie hali wybrać, zadzwoń do organizatora, na pewno pomoże Ci wybrać najlepsze dostępne miejsce.
Edyta Winiarska